تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۵۱٫۳۱ دلار ذر هر بشکه را تاچ کند و با شکست آن به سوی سطح حمایت بعدی ۵۰٫۷۶ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۵۱٫۳۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۴٫۳۵ وجود دارد. این موج از سه موج کوچک تر ساخته شده است که موج سوم آن یعنی موج c شامل پنج موج ریز می باشد و چنین ساختاری در نمودار به معنای تکمیل شدن موج C است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود کاهش قیمت در روز ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ منجر به شکسته شدن خط روند افزایشی شده و این شکست اشاره به وارونه شدن روند افزایشی دارد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۵۲٫۵۳ باعث استمرار حرکت صعودی در موج C به سوی سطح مقاومت ۵۳٫۶۳ می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت آن در حال کاهش به سوی سطح حمایت ۵۰٫۵۱ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ می باشد و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۰٫۵۱ با قدرت شکسته شود منجر به فرود قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۴۷٫۴۰ می شود که در چارت روزانه دیده می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۸٫۹۹ اصلاح و نزول کند و این حرکت کاهشی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و کانال افزایشی نشان داده است. در نمودار بعدی حرکت کاهشی قیمت آن در روز ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ باعث شکسته شدن خط روند افزایشی شده که پیشتر درون یک روند افزایشی شکل گرفته بود.

خروج قیمت نفت برنت دریای شمال از کف کانال صعودی اشاره به این موضوع دارد که نفت برنت دریای شمال ممکن است درون یک کانال تکرار شده در چند روز آینده به سمت پایین حرکت کند و کف این کانال هدف نزولی ۵۸٫۹۹ را نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج c قرار گرفته است و سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) در نظر گرفته می شود.

به باور ما این سطح حمایت قیمت بر روی ۶۰٫۲۶ موجب تشکیل یک پول بک به سوی کانال بالایی شده است که این حرکت به احتمال زیاد در نرخهای پایین سطح ۶۱٫۵۷ پایان می یابد. در چارت روزانه شکسته شدن سطح مقاومت ۶۰٫۵۴ منجر به فرود بیشتر قیمت به سوی سطح ۵۶٫۹۲ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ دلار در هر بشکه تشکیل شده است.

از نظر تحلیل بنیادی پس از آنکه امروز آمارهای منتشر شده از چین نشان داد که میزان واردات و صادرات این کشور کاهش یافته است، قیمت نفت نیز با کاهش مواجه شده است. امروز آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان صادرات چین در ماه دسامبر ۴٫۴ درصد نسبت به مدت مشابه یک سال قبل کاهش داشته است. این بیشترین کاهش ماهانه در طی ۲ سال گذشته است و نشان دهنده تضعیف دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

میزان واردات چین نیز در این بازه زمانی ۷٫۶ درصد افت کرده که بیشترین کاهش از جولای ۲۰۱۶ تاکنون است. رشد اقتصاد جهانی نیز کند شده و این مسئله بر میزان تقاضا برای نفت تاثیر منفی گذاشته است. این آمارهای ضعیف از چین امروز موجب افت قیمت نفت و پایین آمدن شاخص ها در بورس های آسیایی شده است. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن